A 3 hetet meghaladó projekt 3. hete.

A projekt témája: Magyarország nemzeti parkjai



    "A természet hatalmas, az ember parányi. Ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a természettel, mennyire érti meg, és hogyan használja fel erőit saját hasznára."
    A nemzeti park a Természetvédelmi Világszövetség meghatározása szerint olyan terület, amelynek ökológiai egységessége megőrzendő a jelen és a jövő generációi számára, amely megvédendő mindenfajta mezőgazdasági és ipari hasznosítástól, és amelyen lehetőség nyílik nemcsak tudományos hanem oktatási és szabadidős tevékenységek végzésére is.
    Magyarországon 1850/1971. és 1851/1972. számú OTvH határozattal hozták létre az első nemzeti parkot. Ez a Hortobágyi Nemzeti Park volt. Utolsóként az Őrségi Nemzeti Park alakult meg 2002-ben. Ma hazánkban 10 nemzeti park van.

Projektünk fő célja:
-nemzeti parkjaink megismerése
-természeti értékeik bemutatása
-a fokozottan védett növényeink és állataink ismerete
-a szabadidő hasznos eltöltése
-környezettudatos magatartás
-kompetenciafejlesztés

A témahét programjai:
    Hétfőn reggel egy műsorral kezdtük témahetünket, ahol hazánk 10 nemzeti parkját mutatták be hatodikos diákjaink. Az előadást képekkel, filmvetítéssel tettük látványossá. Délután kisállat kiállítást rendeztünk. Tanulóink nagyon szeretik az állatokat, nagy szeretettel gondozzák, ápolják őket. Ezen a délutánon lehetőséget adtunk nekik, hogy megmutassák házi kedvenceiket társaiknak.
    Kedden délután a 7-8. osztályos diákok „ Nemzeti parkjaink a periódusos rendszerrel” feladatokkal birkózhattak meg, ahol a kémia tudásukat is megmutathatták. Az 5-6. osztályosok Szárazhegyre kirándultak, itt megismerkedhettek őshonos állatainkkal, a magyar szürke marhával és a racka juhhal. Ezek az állatok a Hortobágyi Nemzeti Parkból kerültek ide. A birtokon még sok ló, kisbéri félvér is volt, akiket a gyerekek kedvükre símogathattak és etethettek.
    Szerdán a felső tagozatnak csapatversenyt szerveztünk. A feladatok nagyon változatosak voltak. Ismerniük kellett a nemzeti parkok emblémáit, a fokozottan védett növényeket és állatokat, tudniuk kellett a parkok legfontosabb jellemzőit, volt puzzle és ügyességi játékok is.
    Csütörtökön délután filmet vetítettünk a legkisebb nemzeti parkunkról, „A gyöngyszem-Aggteleki Nemzeti Park” címen, majd a látottakból tesztfeladatsort tölthettek ki tanulóink. A gyerekek a feladatok megoldásával bizonyították, hogy odafigyeltek a filmben látott apró részletekre is, ügyesen megoldották a feladatsort.
    Ezen a héten diákjaink sok hasznos ismerettel gazdagodtak, megismerkedtek hazánk legszebb természeti értékeivel. Reméljük a jövőben még többen látogatnak el nemzeti parkjainkba, és nagyobb figyelmet fordítanak a környezetvédelemre.
    Környezetünk védelme saját magunk megmentése és boldogságunk, egészségünk kulcsa.

Fényes Bata Anna projektfelelős tanár